|
Edukacja historyczna w nauczaniu zintegrowanym
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2474 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Edukacja historyczna w nauczaniu zintegrowanym
W nauczaniu zintegrowanym historia nie stanowi odrębnego przedmiotu. Elementarne wiadomości rzeczowe z zakresu historii występują w edukacji polonistycznej i przyrodniczej. Niektóre zagadnienia powtarzają się w obu programach, to służą one realizacji różnych założeń przedmiotowych. Treści uzupełniają się i dzięki temu ułatwiają wielostronne ujmowanie faktów historycznych, co nie jest bez znaczenia dla kształtowania prawidłowych wyobrażeń i pojęć historycznych u uczniów klas początkowych . Jeżeli chcemy pokierować procesem opanowania przez uczniów wiedzy historycznej musimy brać pod uwagę poziom rozwoju myślenia, także jaki charakter ma wiedza, którą chcemy przekazać. Najbardziej dostępnymi dla uczniów klas I – III treściami historycznymi są treści kultury materialnej. Podawanie wiadomości z zakresu kultury materialnej w odpowiednich kontekstach historycznych w powiązaniu ze zjawiskami życia ludzkiego z innych dziedzin , ułatwia to uczniom dostrzeganie prostych związków przyczynowo – skutkowych, można ukazać rozwój i postęp w całym dorobku ludzkości, zgromadzonym w ciągu wieków. Program nauczania zintegrowanego uwzględnia w szerokim zakresie wiadomości z kultury materialnej, z którymi należy ucznia bezpośrednio zetknąć. Są to przedmioty codziennego użytku z dawnych czasów, narzędzia pracy używane w dawnych czasach, budowle zabytkowe, miejsca pamiątkowe i różne elementy kultury materialnej minionych epok. Obserwacja przez uczniów przedmiotów kultury materialnej związana jest wprawdzie z bezpośrednim działaniem spostrzeganego obiektu na narządy zmysłów, lecz proces ukierunkowany na określony wynik i kontrolowany rozumowo. Dziecko w młodszym wieku szkolnym wielu spraw jeszcze nie jest w stanie zrozumieć, wiele jednak może przeżyć. Oto kilka tematów z zakresu edukacji historycznej: ? Wycieczka do muzeum ? Mieszkanie człowieka na przestrzeni dziejów ? Historia urządzeń codziennego użytku – oświetlenie ? Praca rolnika – narzędzia i maszyny dawniej i dziś ? Historia druku
Nauka historii w klasach I- III , która może się wydawać mało atrakcyjna potrafi stać się fascynująca, jeśli przekażemy ją w atrakcyjnej formie. Dlatego w swojej pracy wykorzystuję również niezwykle ciekawy francuski film animowany „Ordy- historia druku i narodziny fotografii”. Informacje w nim zawarte podane są w sposób „łatwy i przyjemny”, a wiedza na długo pozostaje w głowach. Treści historyczne w klasach I-III to początek myślenia historycznego, przygotowują do nauki historii. Spełniają ważne zadanie wychowawcze ,wiążą dzieci uczuciowo z naszą przeszłością i staje się jednym z najważniejszych elementów wychowania patriotycznego.
Magdalena Konieczna
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|